home

THE EXHIBITION
L'exposition
THE EXHIBITION L'exposition
THE ARTWORKS
Les oeuvres
THE ARTWORKS Les oeuvres
THE ARTISTS
Les artistes
THE ARTISTS Les artistes
INFO INFO 

 THE ARTWORKS     


LEVITATION

David Guez & Bastien Didier.
Virtual reality installation - 2017
Associated Collective : VRLAB
Producers : VRLAB / MENTALISTA / DICREAM CNC

Equipped with an OVO headset, a VR & neural headset, the viewer finds himself in a 3D world that realistically recreates the real space in which he is located. He will then have access to the LEVITATION program which will allow him to get concentration exercises to make a 3D CUBE levitate by driving force. Depending on his state of concentration, the cube begins to move and rise. Higher the concentration is, longer the object stays in the air. 

Equipé d'un casque OVO, d'un casque VR & neuronal, le spectateur se retrouve dans un monde en 3D qui recrée de manière réaliste l'espace dans lequel il se trouve. Il aura ensuite accès au programme LEVITATION qui lui permettra de faire des exercices de concentration pour faire léviter un CUBE 3D par la force motrice. En fonction de son état de concentration, le cube commence à bouger et à monter. Plus la concentration est élevée, plus l'objet reste en l'air. 

7 ALCHIMIES IN VR

Juan Le Parc & Julio Le Parc
Virtual reality installation - 2016-2017
Producer : Atelier Le Parc

Project "Virtual Alchemy" is the result of a collaboration between Julio Le Parc and his son Juan Le Parc. For sixty years, he has been passionately pursuing his research on virtuality, the 14 colors of the Newtonian spectrum and interactions with public. Seven virtual Alchimies are the most recent result.

Le projet «Alchimie virtuelle» est le fruit d’une collaboration entre Julio Le Parc et son fils Juan Le Parc. Depuis soixante ans, il continue avec passion ses recherches sur la virtualité, les 14 couleurs du spectre newtonien et les interactions avec le public. Sept Alchimies virtuelles en sont le résultat le plus récent.

NUMERICA

Julien Lomet Virtual Reality Installation - 2017
Producers : Rennes 2 / IRISA

Numerica is a multimedia artwork. On one side, a photographic painting shows a Dutch trompe-l'oeil of the 17th century, on the other side it is a virtual environment allowing the spectator to enter the space of the canvas. He will be brought to touch the objects of the canvas, to create music and landscape. And all this is only illusion, virtual.

Numerica est une double oeuvre. D’un côté, un trompe-l’oeil hollandais du XVIIe, de l’autre c’est un environnement virtuel permettant au spectateur d’entrer dans l’espace de la toile. Il sera amené à toucher les objets de la toile, de créer de la musique ainsi que du paysage. Et tout cela n’est pourtant qu’illusion, virtuel.

EVE, DANCE IS AN UNPLACEABLE PLACE

Dance & Extended Reality - 2018
Associated Collective : Compagnie Voix & Omnipresenz
Choregrapher - performer, Co-créateur : Margherita Bergamo Concepteur d'Interaction, Développeur VR & Co-créateur: Daniel González
Compositeur Musique & Concepteur Sonore: Dale Nichols Concepteur Visuel: Kirstin Huber Costumière: Paloma Bomé

In this encounter, the users enter EVE's body and travel through stories through an incarnation, that is, the experience of virtual reality. The project is a participatory dance performance based on three EVR experiences (Embodied Virtual Reality): "Oh Home", "Multiplication" and "The Ecstasy of Gold Reloaded". The experiences are reproduced in VR headsets and also on screens, so that the rest of the audience can follow the virtual stories.

Dans cette rencontre, les utilisateurs entrent dans le corps d'Eve et voyagent dans des histoires grâce à une incarnation, c'est-à-dire l'expérience de la réalité virtuelle. Le projet est un spectacle de danse participative basé sur trois expériences de EVR (Embodied Virtual Reality): “Oh Home”, “Multiplication” et “The Ecstasy of Gold Reloaded”. Les expériences sont reproduites dans les casques VR et aussi sur des projections pour que le reste du public puisse suivre les histoires virtuelles.

PERFORMANCE SCHEDULE
Performance: 18min
2pm
2:40pm
3:20pm
4pm
4:40pm
5:20pm

LE CRI VR

Installation immersive, multi sensorielle - 2018
Charles Ayat, Sandra Paugam
Producers : ARTE & Cinétévé

The Scream of Edvard Munch is repeated everywhere. This face distorted by terror has so much struck the imaginary that he has become the universal symbol of anxiety. Are you ready to unleash the secrets of the most famous "scream" in art history? Alone in a deserted museum, you are alone with the work, but dare you touch the painting? Take care, demons and ghosts Exude themselves from the canvas and draw you to the depths of the master's tortured psyche. With the canvas starting point, the cry VR proposes to cross the obsessions and the work of the painter. Interactive, sensory and divided into three chapters, this experience in virtual reality offers a unique interpretation of this masterpiece of expressionism.

Le Cri d'Edvard Munch est repris partout. Ce visage déformé par la terreur a tant frappé les imaginaires qu’il est devenu le symbole universel de l’angoisse. Êtes-vous prêt à libérer les secrets du « cri » le plus célèbre de l’histoire de l’art ? Seul dans un musée désert, vous voilà en tête-à-tête avec l’œuvre, mais oserez-vous toucher le tableau ? Prenez garde, démons et fantômes s’extirpent de la toile et vous attirent au plus profond de la psychée torturée du maître. Avec la toile en point de départ, le cri VR propose de traverser les obsessions et l’œuvre du peintre. Interactive, sensorielle et découpée en trois chapitres, cette expérience en réalité virtuelle offre une interprétation unique de ce chef d’œuvre de l’expressionnisme.



   

CLAUDE MONET,
L'OBSESSION
DES NYMPHEAS

Installation immersive, interractive - 2018
Nicolas Thépot
Producers : Lucid realities, camera lucida productions, Arte France,  l’Établissement public du Musée d’Orsay & Musée de l’Orangerie

Claude Monet - L'obsession des Nymphéas is an immersive experience where the visitor explores the time and the space around the cycle of Monet's Water Lilies. From the water garden of Giverny to the exhibition of the Musée de l'Orangerie, passing by the painter's studio, this work proposes a contemplative journey documented by readings extracted from the correspondence between Claude Monet and Georges Clemenceau.

Claude Monet - L'obsession des Nymphéas est une expérience immersive où le visiteur explore le temps et l'espace autour du cycle des Nymphéas de Monet. Du jardin d'eau de Giverny à l'exposition du musée de l'Orangerie, en passant par l'atelier du peintre, cette oeuvre propose un parcours contemplatif documenté par des lectures d'extraits de la correspondance entre Claude Monet et Georges Clemenceau.

               

PAPILLON 2.0

Interactive installation - 2018
Vincent Meyrueis


The work, a caged automaton butterfly that reacts according to the public. Although artificial, he seems to be endowed with intelligence and emotion. Able to react to his environment, he interacts with projected virtual content retracing his story and his confinement to the public through a game of illusions.

L’œuvre, un papillon automate en cage qui réagit en fonction du public. Bien qu’artificiel il semble pourvu d’intelligence et d’émotion. Capable de réagir à son environnement, il interagit avec un contenu virtuel projeté retraçant son histoire et son enfermement au public au travers de jeu d’illusions.

BC LAB

BC EMERGING ARTISTS AND RESEARCHERS

  In partnership with the Centre for Digital Media and Emily Carr University, a BC LAB space
will explore BC creation and research in the field of Immersive technologies through 3 displays.  

SELF SUSPENSE ION

Adam Peregovits and Kavya Satyakumar
MDM Centre for Digital Media

Technology has enabled us to capture and share a carefully curated portrait of our experiences of reality.  Through this installation, we asked you to temporarily detach from the tendrils of that projected reality and wholly immerse yourself in your present. Stepping through your shadow represents leaving your ‘projected reality’ behind as you enter.  “Self Suspense Ion’ aims to suspend your perception of reality and swing through
space in time.


La technologie nous permet de capturer et de partager des images soigneusement choisies pour refleter nos expériences de la réalité.  Grâce à cette installation, nous vous demandons de vous détacher temporairement de cette réalité projetée et de vous immerger dans votre présent. Le passage à travers votre ombre représente le fait de laisser derrière vous votre " réalité projetée ".  "Self Suspense Ion" a pour but de suspendre votre perception de la réalité et de vous balancer à travers l'espace dans le temps.

DIVINE PAPER

Gabriel Reis and Keira Xu MDM Centre for Digital Media

Divine Paper is a VR installation researching interactive ways of using technology to teach language.  It combines traditional Chinese ink style painting with modern tools to explore a new approach to memorizing Chinese characters.   In this installation, Divine Paper leads you to create your own world by writing different characters, and watching as they animate into the final artwork.


Divine Paper est une installation de Réalité Virtuelle qui recherche des moyens interactifs d'utiliser la technologie pour enseigner le langage. Elle combine la peinture traditionnelle à l'encre de Chine avec des outils modernes pour explorer une nouvelle approche de la mémorisation des caractères chinois. Dans cette installation, Divine Paper vous amène à créer votre propre monde en écrivant différents personnages et en les regardant s'animer dans l'œuvre finale.

MUSEUM OF OTHER REALITIES

Robin Stethem, former student at Emily Carr University and Colin Northway, co founder

The Museum of Other Realities (MOR) is a virtual art museum filled with immersive VR art. A community of creators, explorers, and artists, the MOR provides a place to connect, share, and experience new media with others from all over the world. The museum contains a cross section of free-ranging, interactive, experimentation present in the relatively new medium of VR art, supporting artists who are challenging and redefining what is possible.


Le Musée des autres réalités  est un musée virtuel présentant des oeuvres d'art immersives en réalité virtuelle. Communauté de créateurs, d'explorateurs et d'artistes, Le MOR fournit un lieu de connexion, de partage et de découverte des nouveaux médias accessible dans le monde entier. Le musée contient une section d'expérimentation libre et interactive. MOR souhaite ainsi rendre accessible ce mélange relativement nouveau de  l'art de la réalité virtuelle et soutenir les artistes qui  redéfinissent le champs des possibles.




 

with the support / avec le soutien de