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L'exposition                    Les oeuvres                   Les artistes                                                  


   THE ARTWORKS 


      



LEVITATION

David Guez & Bastien Didier.
Virtual reality installation - 2017
Associated Collective : VRLAB
Producers : VRLAB / MENTALISTA / DICREAM CNC

Equipped with an OVO headset, a VR & neural headset, the viewer finds himself in a 3D world that realistically recreates the real space in which he is located. He will then have access to the LEVITATION program which will allow him to get concentration exercises to make a 3D CUBE levitate by driving force. Depending on his state of concentration, the cube begins to move and rise. Higher the concentration is, longer the object stays in the air. 

Equipé d'un casque OVO, d'un casque VR & neuronal, le spectateur se retrouve dans un monde en 3D qui recrée de manière réaliste l'espace dans lequel il se trouve. Il aura ensuite accès au programme LEVITATION qui lui permettra de faire des exercices de concentration pour faire léviter un CUBE 3D par la force motrice. En fonction de son état de concentration, le cube commence à bouger et à monter. Plus la concentration est élevée, plus l'objet reste en l'air. 

7 ALCHIMIES


Juan Le Parc & Julio Le Parc
Virtual reality installation - 2016-2017
Producer : Atelier Le Parc

Project "Virtual Alchemy" is the result of a collaboration between Julio Le Parc and his son Juan Le Parc. For sixty years, he has been passionately pursuing his research on virtuality, the 14 colors of the Newtonian spectrum and interactions with public. Seven virtual Alchimies are the most recent result.

Le projet «Alchimie virtuelle» est le fruit d’une collaboration entre Julio Le Parc et son fils Juan Le Parc. Depuis soixante ans, il continue avec passion ses recherches sur la virtualité, les 14 couleurs du spectre newtonien et les interactions avec le public. Sept Alchimies virtuelles en sont le résultat le plus récent.

NUMERICA

Julien Lomet Virtual Reality Installation - 2017 Producers : Rennes 2 / IRISA

Numerica is a multimedia artwork. On one side, a photographic painting shows a Dutch trompe-l'oeil of the 17th century, on the other side it is a virtual environment allowing the spectator to enter the space of the canvas. He will be brought to touch the objects of the canvas, to create music and landscape. And all this is only illusion, virtual.

Numerica est une double oeuvre. D’un côté, un tableau photographique montre un  trompe-l’oeil hollandais du XVIIe, de l’autre c’est un environnement virtuel permettant au spectateur d’entrer dans l’espace de la toile. Il sera amené à toucher les objets de la toile, de créer de la musique ainsi que du paysage. Et tout cela n’est pourtant qu’illusion, virtuel.

EVE DANCE IS AN UNPLACEABLE PLACE

Dance & Extended Reality - 2018
Associated Collective : Compagnie
Voix & Omnipresenz
Chorégraphe, Interprète & Co-créateur: Margherita Bergamo
Concepteur d'Interaction, Développeur VR & Co-créateur: Daniel González
Compositeur Musique & Concepteur Sonore: Dale Nichols
Concepteur Visuel: Kirstin Huber
Costumière: Paloma Bomé

In this encounter, the users enter EVE's body and travel through stories through an incarnation, that is, the experience of virtual reality. The project is a participatory dance performance based on three EVR experiences (Embodied Virtual Reality): "Oh Home", "Multiplication" and "The Ecstasy of Gold Reloaded". The experiences are reproduced in VR headsets and also on screens, so that the rest of the audience can follow the virtual stories.

Dans cette rencontre, les utilisateurs entrent dans le corps d'Eve et voyagent dans des histoires grâce à une incarnation, c'est-à-dire l'expérience de la réalité virtuelle. Le projet est un spectacle de danse participative basé sur trois expériences de EVR (Embodied Virtual Reality): “Oh Home”, “Multiplication” et “The Ecstasy of Gold Reloaded”. Les expériences sont reproduites dans les casques VR et aussi sur des projections pour que le reste du public puisse suivre les histoires virtuelles.

LE CRI VR

Installation immersive, multi sensorielle - 2018
Charles Ayat, Sandra Paugam
Producers : ARTE


The Scream of Edvard Munch is repeated everywhere. This face distorted by terror has so much struck the imaginary that he has become the universal symbol of anxiety. Are you ready to unleash the secrets of the most famous "scream" in art history? Alone in a deserted museum, you are alone with the work, but dare you touch the painting? Take care, demons and ghosts Exude themselves from the canvas and draw you to the depths of the master's tortured psyche. With the canvas starting point, the cry VR proposes to cross the obsessions and the work of the painter. Interactive, sensory and divided into three chapters, this experience in virtual reality offers a unique interpretation of this masterpiece of expressionism.

Le Cri d'Edvard Munch est repris partout. Ce visage déformé par la terreur a tant frappé les imaginaires qu’il est devenu le symbole universel de l’angoisse. Êtes-vous prêt à libérer les secrets du « cri » le plus célèbre de l’histoire de l’art ? Seul dans un musée désert, vous voilà en tête-à-tête avec l’œuvre, mais oserez-vous toucher le tableau ? Prenez garde, démons et fantômes s’extirpent de la toile et vous attirent au plus profond de la psychée torturée du maître. Avec la toile en point de départ, le cri VR propose de traverser les obsessions et l’œuvre du peintre. Interactive, sensorielle et découpée en trois chapitres, cette expérience en réalité virtuelle offre une interprétation unique de ce chef d’œuvre de l’expressionnisme.

CLAUDE MONET
L'OBSESSION DES NYMPHEA 

Dance & Extended Reality - 2018
Associated Collective : Compagnie
Voix & Omnipresenz
Producers : Mark Lee &
Lucia Candelpergher

Claude Monet - L'obsession des Nymphéas is an immersive experience where the visitor explores the time and the space around the cycle of Monet's Water Lilies. From the water garden of Giverny to the exhibition of the Musée de l'Orangerie, passing by the painter's studio, this work proposes a contemplative journey documented by readings extracted from the correspondence between Claude Monet and Georges Clemenceau.

Claude Monet - L'obsession des Nymphéas est une expérience immersive où le visiteur explore le temps et l'espace autour du cycle des Nymphéas de Monet. Du jardin d'eau de Giverny à l'exposition du musée de l'Orangerie, en passant par l'atelier du peintre, cette oeuvre propose un parcours contemplatif documenté par des lectures d'extraits de la correspondance entre Claude Monet et Georges Clemenceau.

BC LAB

BC EMERGING ARTISTS AND RESEARCHERS

  In partnership with the Centre for Digital Media and Emily Carr University, a BC LAB space
will explore BC creation and research in the field of Immersive technologies through 3 projects.  

Kerem DOGURGA and Maddy PHILLIPS BDes in Interaction Design at Emily Carr University
present an immersive media display to foreground and contextualise the educational and scholarly aspects of new media and interactivity.  

Gabriel Reis and Keira Xu MDM Centre for Digital Media
present Divine Paper is a VR installation researching interactive ways of using technology to teach language.  

Adam Peregovits and Kavya Satyakumar MDM Centre for Digital Media
present Suspension Ion, an installation aims to suspend our perception of reality and swing through space in time.






 

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